d(¬,¬)b

GNU, Linux, Arch, Matematik, Fizik

(Free and) Open Source vs Proprietary

with 3 comments

 

Teknoloji dunyasinda belirli basli tartismalardan biridir sanirim “open source vs proprietary” tartismasi. Cok tartisildigi halde sonu da yoktur. Ben de cok tartisiyorum, burada bile tartisabilirim ama bugun tartismaya degil, kendimle yuzlesmeye geldim.

Bilgisayarimda ozgur olmayan yazilim adina sadece Adobe Flash ve codec’ler var. Adobe Flash’i hayatimdan henuz cikarip atamiyorum, telefonumdan da oyle. Fakat bunun disinda ozgur olmayan her turlu yazilimi reddediyorum, buna Bluetooth ve ekran karti surucusu de dahilDI, dune kadar.

Uzun suredir, yeni kernel surumuyle ilginc bir sorun olusmustu bilgisayarimda. Soruna ozet geceyim; crit sicakligimin 90 C olmasina ragmen bilgisayar herhangi bir video izlemesinde (yerel veya online), kernel derlemesinde ve hatta full sistem guncellemesinde 5 dakika icerisinde “cok isindigini sanarak” (veya gercekten de cok isinarak, ekran karti surucusune ve kernel surumune bagli olarak) kapaniyordu. Internetin altini ustune getirdim, tek bir konu bulabildim, cozumsuz. (Bir patch vardi gerci ama uygulamadim, yalan yok.) 5-6 farkli laptop kullanicisi bu sorunu onaylamis, modellerin iclerinde benim bilgisayarimin bir ust modeli de vardi. Cozumun 3.8’de gelecegini soyledikleri icin uzun suredir 3.8’i bekliyordum. Gecen gun kernel.org‘da 3.8’in ciktigini gorup geldim, guncelleme yaptim. Henuz gelmemis, tabi bize gelmediyse kimseye gelmemistir, ben de 3.7.9-2’ye yukselttim. Ama biliyordum, yine sicaklik sorunum olacakti ve oldu da. Daha once catalyst’i (yani o zamanlarin fglrx’i) deneme amacli kurup kaldirmistim. Bunun disinda hep open source driver’i kullandim ve bu kapanma sorunumdan once bile bilgisayar normal kullanimda 55 C’nin altina dusmezdi. Ben buna hep katlandim, ozgur yazilim kullandirma meraklisi biri olarak once kendi nefsime yenik dusmemem gerektigini soyledim kendime hep. Ama gun gelirmis, devran donermis, nefsin seni yenermis. Dun artik “YITERRR!!!” dedim ve catalyst-hook’a gectim. Gerci once catalyst-hook’a gecmedim, once manuel olarak yuklemeye kalktim ama yuklu oldugu halde kernel header’larini bulamadi. Ben de Google’a danistim yine. Ayni sorunu yasayan bir ben degilmisim, millet AUR’dan kurmak zorunda kalmis. Ben de o yola giristim ve sorunsuz bir kurulum gerceklestirdim. (Gerci burada da yalan yok, pek sorunsuz degildi. Modulu load etmeden acmaya kalktik, kucuk bir anlik panik yasadik, sonra toparladik.)

lalalay

Su gordugunuz sirin 46.8 C degeri proprietary driver’in meyvesi. Ustelik sorunumun 3.8’de cozulup cozulmeyeceginden bile emin degilken 3.8’i denemeden sorunumu cozdum. AMD’nin resmi surucusu 2D grafiklerde open source surucuden daha kotu ama 3D rendering’de fark atiyor. Oyun oynayan biri sayilmam ama Steam artik GNU/Linux’a geldigine gore belli mi olur?

Written by jeaquares

27 Şubat 2013 10:56

Arch Linux, GNU/Linux, Sorun - Çözüm, Yazılım kategorisinde yayınlandı

Tagged with , , ,

3 Yanıt

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tabii ki Free and Open Source.

    Ayrıca, bizim bildiğimiz @jeaquares laptop yansa yine de özgür ve açık kaynaklı olanı kullanır. :D

    Onur Karataş

    27 Şubat 2013 at 16:13

  2. Stallman open source tabirini pek sevmiyor. İlk şıkkı okusa karşılıklı birbirinizi trollerdiniz…

    Burak Sezerurak

    02 Mart 2013 at 01:46

  3. […] de yazdigim uzere AMD’nin open source surucusunden resmi surucuye (proprietary driver) gecmistim. O […]


Bir Cevap Yazın

