d(¬,¬)b

GNU, Linux, Arch, Matematik, Fizik

LG Optimus Black Rooting İşlemi, Turkcell’in Gereksiz Uygulamalarının Silinmesi

with 4 comments

Bir önceki yazımda LG Optimus Black P970’i satın alma ve sonrasında yaşadığım maceraların bir kısmından bahsetmiştim. Telefon pazartesi günü elime geçti sonunda. Aldığım andan itibaren aklımdaki tek düşünce custom ROM yüklemek idi. Bunun için de rooting işlemi gerekiyordu bilindiği üzere. Bugün cuma ve 5 gündür mükemmeli arıyordum, bugün buldum.

Öncelikle bazı şeyler var tecrübe ettiğim. İnternet üzerinde Android işletim sistemli telefonlarda rooting (root haklarının alınması) işleminin gerçekleşmesi için bir sürü işlem mevcut. Bunlar, OB (Optimus Black) için 2’ye ayrılıyor genel olarak:

– v10b’den öncesi
– v10b’den sonrası

Ben telefonu elime aldığımda yazılım sürümü v10b idi, güncelleme yolu ile v10c alınıyor. Rooting işleminde v10b için SuperOneClick yazılımının 1.9.5 sürümünde psneuter exploit’i işe yarıyor. v10c için ise SuperOneClick aracılığı ile ya da doğrudan GingerBreak kullanılabiliyor. Benim mükemmeli buluşum v10c ve SuperOneClick 1.9.5 ile gerçekleşti, o sebeple tüm işlemleri bunun üzerinden anlatacağım ama diğerlerini de bol bol denedim. Mesela doğrudan GingerBreak’i v10b’de kullanamıyoruz falan ya da v10c’de psneuter işe yaramıyor gibi.

Tabi bir şeyleri anlatmadan önce üzülerek söylüyorum ki yaptığım tüm işlemleri Windows 7 Home Basic (64-bit) üzerinden gerçekleştirmek zorunda kaldım. Çünkü yazılımların hepsi Windows uygulaması. Ha Linux için var mıdır, bilmiyorum. Araştırmadım. Biraz pişman olsam da işimi gördü. İleride farklı bir yöntem bulursam onu da kullanacağım.

Bu yazı kimlere hitap ediyor?

Bu yazı, Türkiye’de yaşayıp burada herhangi bir yerden LG Optimus Black P970 alanları ilgilendiriyor. Türkiye’de satılan tüm OB’lerde Turkcell’in aptal uygulamaları mevcut. (Zaman Gazetesi’nin uygulaması bile var.) Ve bu uygulamalar sisteme yük bindirip bataryanın -tabir-i caizse- anasını ağlatıyor. Telefonu aldığınız ilk anda fark etmişssinizdir, açılışta animasyon oynuyor ve animasyon resmen takılıyor. Bu pürüzler yazının sonuna kadar işlemler dikkatlice takip edilirse yok oluyor. Ben Turkcell kullanıcısı olmadığım, bankacı olmadığım ve Zaman, Hürriyet gibi paçavraları okumadığım için bu uygulamaları silmek için elimden geleni yaptım. Ayrıca Facebook for LG ve Twitter for LG gibi uygulamaları da silmenin yolu bu işlemlerden geçiyor. Facebook ve Twitter’ın kendi uygulamalarını kullanmayı tercih ettiğim halde bu uygulamalar telefonda boş yere kaynak tüketiyor.

Nasıl başlıyoruz?

Öncelikle telefonun yazılımını Türkiye’de yayınlanan son sürüme getirmekle başlayabiliriz. LG’nin kendi güncelleme programı var, sitesinden indirilebilir. Bu program ile (Windows işletim sistemleri altında) telefonu v10c’ye güncelliyoruz.

Güncelleme bittikten sonra bazı dosyaları indirmemiz gerekiyor.

SuperOneClick v1.9.5
Root dosyaları

Dosyaları indirdikten sonra SuperOneClick programını çıkarıyoruz arşivden. Ben klasörü “su” adı altında C dizinine çıkardım, komut yazarken işimi kolaylaştırdı.

Root dosyalarını ise C dizini altına çıkardığımız klasörde ADB klasörünün içine atıyoruz.

Şimdi telefonu USB kablo ile bilgisayara bağlıyoruz ve telefon ekranındaki uyarıları geçip Ayarlar (Settings) > Uygulamalar (Applications) > Geliştirme (Development) > USB hata ayıklama (USB debugging) seçeneğini seçiyoruz. Daha sonra C:\su (Benim seçtiğim dizin buydu, sizinki farklı olabilir.) dizinini açıyoruz. SuperOneClick’i sağ tıklayıp yönetici olarak çalıştırıyoruz. Program açıldığında hiçbir şeyi değiştirmeden “Shell Root”a tıklıyoruz. Siyah bir ekran açılıyor, sonra birkaç kere kapanıp açılıyor. Müdahale etmeyin. Yazılımın ana penceresinde “Running psneuter” yazısını gördüğünüzde siyah ekran sabitlenmiş oluyor, onu kapatın ve müdahale etmeden bekleyin. Arkada ana yazılımda bir uyarı penceresi çıkacak. (Device has a temporary ADB root bla bla…) O pencereyi de kapatıp Başlat’a tıklayın. “cmd” yazın, cmd çıkınca sağ tıklayıp yönetici olarak çalıştırın. Sonra sırayla şu komutları girin:

cd C:\su\ADB
adb push su /tmp/
adb push superuser.apk /tmp/
adb shell

Son komuttan sonra işin Linux kısmına giriş yapmış oluyoruz. Eğer ekranda “#” karakterini görüyorsanız başarılı bir şekilde geçici root haklarını almışsınız demektir. Eğer ekranda “$” karakteri görüyorsanız root değilsinizdir, cihazı yeniden başlatıp işlemleri en baştan tekrarlayın. “#” karakterinden sonra öncelikle block sistemi yazılabilir olarak mount etmeliyiz ki uygulamaları silebilelim. Daha sonra su ve superuser.apk’ları gerekli dizinlere taşıyıp rooting işlemini tamamlayacağız. Burada bir ayrım var. Rooting işlemi, telefonun orijinal yazılımı tekrar yüklenene kadar garantiyi bozuyor. Yani rooting yapılmış bir cihazı servise gönderirseniz *o haliyle* servis cihazın garanti dışı kaldığını söyleyecektir. Eğer rooting işlemine ihtiyaç duymuyorsanız o kısmı atlayıp “#” karakterini gördükten ve block sistemi mount ettikten sonra /system/app altından istediğiniz uygulamayı silip çıkabilirsiniz. Eğer rooting işlemine ihtiyacınız varsa yapın. Benim önerim yapmanız çünkü birçok güzel uygulama sadece root’lanmış cihazlarda çalışıyor. En basitinden ekran görüntüsü alma programları rooting işleminin olmadığı yerde işlemiyor. Yabancı forumlarda hep yazar bu aşamada “Do at your own risk!” diye, ben de şimdi aynısını söylüyorum, kendi riskinizle yapın, yazdıklarımdan dolayı sorumluluk kabul etmiyorum.

Block sistemi mount etmek ve geri kalan işlemler (rooting) için:

mount -o rw,remount -t ext3 /dev/block/mmcblk0p8 /system
cat /tmp/su > /system/bin/su
cat /tmp/superuser.apk > /system/app/Superuser.apk
chown root.root /system/bin/su
chmod 06755 /system/bin/su
chown root.root /system/app/Superuser.apk
chmod 0644 /system/app/Superuser.apk

Bu işlemlerden sonra rooting işlemi sonuçlanmış olacak. Burada bir reboot’u öneririm ama tüm bu işlemlere yeniden başlamamak için uygulama silme işini şimdi de yapabilirsiniz.

Uygulamaları /system/app altında arayın. Ama ben uygulama arama işini elle yaptıktan sonra çok güzel bir uygulama keşfettim, Market’te var. Telefonunuzdan Market’e girip “Android Mate” isimli programı yükleyin. Programda “System” altında silmek isteyebileceğiniz tüm uygulamaları göreceksiniz. Silmek istediğiniz uygulamanın üstüne basılı tutun, çıkan listeden “Properties”i seçin ve uygulamanın tam yerini/adını öğrenin. Daha sonra rm komutu ile hepsini silebilirsiniz. Kafanıza göre uygulama silmeyi önermem, zira telefon bir daha açılmayabilir. Ben telefonda istemediğim tüm uygulamaları sildim. Örneğin Facebook for LG ve Twitter for LG uygulamaları SNS.apk ve SNS.odex dosyaları ile alakalı, bunları silince bu uygulamalardan kurtulmuş oldum. Sonra Polaris Office var mesela, DocMaster.apk ve DocMaster.odex dosyalarını silmem yetti. Silme işlemi tam olarak şöyle olmakta:

rm /system/app/dosya_adi.apk /system/app/dosya_adi.odex

Tabi her seferinde dosya dizinini girmektense:

cd /system/app

Bu şekilde istenmeyen her uygulama silindikten sonra reboot komutu ile telefonu yeniden başlatabilir ve tüm bu saçma şeylerden arınmış temiz bir OB edinebilirsiniz.

Sonuç: Ben bu uygulama sorununu Turkcell’in gerizekalı tekelcilik anlayışına bağlayarak çok büyük bir hata etmiş olmuyorum sanırım. Bu uygulamaları kullanmak, telefonumda bulundurmak zorunda değildim. Uygulamalar’a tıkladığımda aşağı kaydırma yaparken bir ömrün geçmesini izlemek zorunda değildim. Mesela ben Android’in kendi tarayıcısını da sildim çünkü Dolphin Web Browser HD diye müthiş bir tarayıcıyı keşfettim. Yine Android’in kendi e-posta uygulamasını da sildim çünkü Gmail’i kullanıyorum. Aynı şekilde File Manager isimli dosya tarayıcısı Polaris Office’e taş çıkartmakta. Telefonum şu an root’lanmış, garanti dışı kaldığı bir teknisyen tarafından sadece Uygulamalar’a tıklanarak bile görülebilecek bir durumda. Çünkü normal bir kullanıcının ya da programın silemeyeceği uygulamaları kaldırdım. Pişman değilim, pişman olmayın.

Special thanks to xantaro!

Ekleme: Root olduğumuzun birkaç kanıtı olsun dedim. (Hem de havamız olur biraz.)

Written by jeaquares

07 Ekim 2011 16:11

4 Yanıt

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bende de lg optimus black var ses kayıt programı calismiyor nedenini bulamadım ses kaydı çok kötü yapıyor yüklediğim bütün programlar çözümü nedir acaba

    ahmet kaya

    16 Ocak 2012 at 14:14

  2. unroot yapar ya da lg nin sitesinden güncellersen ilk haline gelir garanti dışı kalmaz, ek olarak rootlu cihazları bile garanti dışı bırakan pek servis yok.

    Anonim

    20 Nisan 2012 at 23:55

    • kardeş unroot nasıl yapıcam bi bilgi versen lütfen

      süleyman

      24 Ekim 2012 at 01:41

  3. unroot nasıl yapıcam lütfen birisi yardımcıı olsun…

    süleyman

    24 Ekim 2012 at 01:40


Bir Cevap Yazın

