d(¬,¬)b

GNU, Linux, Arch, Matematik, Fizik

Dell Inspiron N5010’da Fonksiyon Tuşu Sorunu

with 9 comments

2 yıllık HP kullanıcısı iken sesinden fazlaca rahatsız olduğum fana çözüm bulamayınca yeni bir bilgisayar aldım. İçerisindeki Windows’u hiç kullanmadan silip yerine Arch Linux kurduğum için Fn tuşunun ilginç hallerini kurulum ekranında fark edebildim.

Bilgisayarlarda bulunan fonksiyon tuşları Fn tuşuyla birlikte çalışır. Dell Inspiron N5010’da ise ilginç bir durum söz konusu. Klavye üzerinde fonksiyon tuşları f1 – f12 tuşlarına atanmış durumda. Yani örnegin bluetooth’u açmak için Fn + f2 kombinasyonunu kullanmam lazım. Fakat bu makinede Fn + f2 kombinasyonu bana f2’yi veriyor. Bir başka deyişle f2’ye basmak için Fn + f2’yi kullanmam gerekiyor. Bu durumu bilgisayarı aldıktan 1 saat sonra Arch Linux kurulumunun başında fark ettim. Diskleri elle biçimlendirmem gerektiği ve cfdisk’i de sevmediğim için fdisk’i kullanmak istedim. Bunun için de tty2’ye geçecek oldum fakat ctrl + alt + f2 işlemedi. Harici klavyemle denediğimde geçebildim, demek ki sorun bilgisayardaydı. Diğer tty’leri denerken tty4’te ekran ışığının kısıldığını fark ettim. Tuşa baktığımda aydınlığı azaltma simgesini gördüm. f5’e bastığımda da aydınlığın artıyor olması olayı aydınlatınca kurulumu tamamlayıp sorun çözümüne giriştim. Ancak aramalarıma rağmen sonuç elde edemeyince Arch Linux forumuna bir konu açtım ve sağ olsun biri gelip cevapladı:

“The function key on my dell laptop was set to the F keys, meaning you have to hit the function key and then an F key to activate the F key. I switched it in the bios so I don’t have to hit the function key to activate the F keys. So I would have had to hit Fn+Ctrl-Alt-F1 for example to get to TTY 1. Now since i switched it off in the bios All I have to do is hit Ctrl-Alt-F1 to get to the terminal. But in order to turn off wifi from the F key (for example) I have to hit Fn+F2. It’s switched.”

Bu modelde BIOS’ta Advanced sekmesinde -yanlış hatırlamıyorsam “Function Key Behaviour” diye bir seçenek var. Bunu -yine yanlış hatırlamıyorsam “Multimedia”dan “Function”a çevirirsek ters davranış sona eriyor. Ben bu problemin BIOS’la alakalı olabileceğini, dahası bunun bir “seçim” olarak sunulabileceğini hiç düşünememiştim. BIOS’tan bu ayarı yapınca her şey normale, en azından alışık olduğumuz normale dönüyor.

Multimedia tuşlarını çok fazla kullanan biri değilim, belki de bu yüzden bu durum beni sorun çözmeye itti. Fakat bu tuşları etkin biçimde kullanan biri için böyle bir seçimi BIOS’tan yapabiliyor olmak hoş. Ben Tilda, Guake gibi yazılımları kullandığım ve bunları da f10 tuşuna atadığım için bu durum beni rahatsız etmişti.

Basit ama etkili bir çözüm. Basit ama etkili bir makine.

Written by jeaquares

19 Mayıs 2011 at 00:35

Arch Linux, Donanım, GNU/Linux, Sorun - Çözüm kategorisinde yayınlandı

Tagged with , , , , , , ,

9 Yanıt

Subscribe to comments with RSS.

  1. COK IYI

    Samed

    20 Mayıs 2011 at 13:58

  2. eywallah işime yaradı

    asdasda

    21 Kasım 2011 at 16:45

  3. eğer dediğin gibiyse allah razı olsun 1.5 yıldr arıyodum sonunda laptobu kırdım en azından bazıları benim gibi değildir

    Anonim

    06 Temmuz 2012 at 20:09

  4. çok güzel açıklamşsınız umarım dediğiniz gbi düzelir teşkkrler

    metalci1

    02 Ağustos 2012 at 22:51

  5. gerçekten çok büyük bir problem bu ne kadar saçma bir işlem olduğunu kullanan bilir

    serkan

    04 Ağustos 2012 at 16:06

  6. ayni laptop ve ayni sorundan bende de vardi faka arastirdim sordum birseyler yaptim ve cözümü buldum cokk kisa arkadasin dedigi gibi biostan enable disable yapiyoruz o kadar

    furkan

    26 Ağustos 2012 at 17:40

  7. Arkadaslar f2de yani sekilde olurum benimde dell inspirion n51050 gibi bsy :D

    Kaan

    22 Ağustos 2013 at 15:28


Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

Diğer 408 takipçiye katılın

